ÅRETS BIOGRAFPERSON 2007 – LARS OG HELLE BROEN

Denne pris går til jer begge to, da man ikke kan adskille så fantastisk et team. Det er optimalt for en virksomhed både at have nogen der kan ”passe på” og nogle der kan ”hitte på”. Måske er det Lars der mest er den der ”hitter på” og Helle der holder skansen og ”passer på”. Det er underordnet, for begge dele er lige vigtige og definerer succesen hos den anden. I er et af branchens mest entreprenante biografpar. Man kan blive helt forpustet bare af at tænke på jeres daglige pensum. I har udvidet biografbegrebet på en særdeles innovativ måde. Og I tager intet for givet. Kan man ikke opdrive en ordentligt designet affaldsbeholder, ja så tegner man selv én og sætter den i produktion. Og da kollegaerne har nøjagtigt det samme problem, så vi skaffer lige nogle til dem også. Da Lars samtidig er formand for FSB, er der således hele to områder, hvor han tager skraldet. Og som formand er du en pragmatisk og dygtig leder, Lars. Men, man skal ikke tage fejl af din kultiverede og venlige fremtoning. Inde i fløjlshandsken er der én næve af stål. Helle og Lars, I kender jeres publikum og jeres publikum kender jer, og de holder af jer. Og I gør alt for at fastholde dem. Da I opdagede, at den lokale Kvickly solgte gavekort til en større dansk biografkæde, tog det jer ikke lang tid at få stemt klaveret i en mere lokal toneart. I er også gået forrest i implementeringen af den lokale reklame. I en lille by med kun 20.000 indvånere som Middelfart, hvor Panorama skal dele opland med rigtigt mange andre gode biografer, har I formået at få mere end 100.000 mennesker i biografen om året. For at holde en sådan kadence, skal man ikke skuffe sine kunder ret ofte. Service og venlighed skal ligge naturligt grundfæstet i virksomhedskulturen, ikke være mekanisk tillært. I Broens biografer ved Broen er de ansatte uanstrengt søde og opmærksomme, også når cheferne en sjælden gang ikke er til stede. En behagelig ledelse er forudsætningen for behagelige medarbejdere. For at behandle andre rimeligt skal man selv behandles rimeligt. Sådan er det i Panorama. Gid nogle flere såkaldte servicevirksomheder ville lære af jer. For at kompensere for de begrænsninger der kan ligge i kun at have to sale, starter I tidligt hver dag. Og når der ikke køres almindeligt annoncerede forestillinger, har I gang i foreninger og forskellige interessegrupper. Samtidig er biograferne fremsynet indrettet som moderne konferencesale med alt hvad det kræver af teknisk infrastruktur. Og den del af forretningen er i stadig vækst. I har tænkt på det hele og lidt til. Cafeen fungerer i perfekt samspil med kulturøens gode restaurant, og bibliotek og biograf leverer gæster til hinanden i harmonisk gensidighed. Lars og Helle, I er mennesker vi andre gerne vil samarbejde med. Man føler sig godt tilpas i jeres selskab. Det er i kraft af biograffolk som jer, at branchens optimisme forbliver intakt. I sidder i en af landets absolut flotteste og smukkest beliggende biografer, men I er alligevel ydmyge overfor situationen. Måske fordi I kom fra en ikke helt optimal biograf med to sale, hvoraf den ene havde en slående formmæssig lighed med en gammeldags sporvogn. Da I overtog den, lignede den i sandhed det, som Michael Berg fra UIP engang i ophidselse kom til at sige at Randers lignede. Det var ikke alene for galt, det var fækalt! Alligevel fik I mere end det bedst mulige ud af det, samtidig med at I arbejdede på sidelinien for at bygge det ny op. I får alting til at se så legende let ud. Det er måske netop her i, at hemmeligheden omkring jeres særlige talent ligger gemt. Et talent vi belønner med prisen som Årets Biografperson 2007. Tillykke! p.f.v. Loke Havn formand

Download